Weightlifting

Binnen CrossFit trainen we om een zo compleet mogelijke vorm van fitness te ontwikkelen. Een van de drie trainingsmodaliteiten die binnen CrossFit wordt gebruikt voor het ontwikkelen van onze fitness is weightlifting. Elke donderdag avond om 18.00 uur en vrijdag avond om 20.00 uur ben je bij CrossFit Human Power welkom om een weightlifting les te volgen. Onder weightlifting verstaan we de oefeningen waarbij we een extern object moeten tillen, stoten of verplaatsen. Het onderdeel weightlifting kan worden verdeeld in verschillende vormen. Een van deze vormen is Olympic Weightlifting.

Binnen Olympic Weightlifting worden er twee oefeningen beoefend, de snatch en de clean & jerk. De snatch is een oefening waarbij de barbell in een vloeiende beweging vanaf de grond tot boven het hoofd wordt getild. Bij de clean & jerk wordt de barbell van de grond getild tot aan de schouder en vervolgens vanaf de schouder uitgestoten tot boven het hoofd. Bij beide oefeningen is het de bedoeling dat de atleet zoveel mogelijk gewicht voor een herhaling omhoog kan tillen. De snatch en clean & jerk zijn oefeningen die veel terugkomen binnen de Crossfit workouts om een aantal reden. Zo helpen deze oefeningen ons om kracht en explosiviteit te ontwikkelen. Daarnaast leert het ons om een extern object op te tillen, te manipuleren en op te vangen.

Olympic weightlifting helpt ons om een krachtigere atleet te worden en levert op deze manier een belangrijke bijdrage aan onze algehele fitness. Ondanks dat voor het uitvoeren van Olympic weightlifting de nodige kracht is vereist is het belangrijkste onderdeel van de lifts het beheersen van de techniek zodat ze effectief en veilig kunnen worden uitgevoerd. Omdat wij binnen CrossFit Human Power het belangrijk vinden dat onze leden de mogelijkheid hebben om de techniek voor de snatch en clean & jerk goed te ontwikkelen bieden wij eenmaal per week het weightlifting-uur aan. Tijdens dit uur staat het ontwikkelen van de techniek en het toepassen van de techniek op de oefening centraal. Om ervoor te zorgen dat onze leden leren hoe ze de Olympic lifts veilig en effectief uit moeten voeren maken we gebruik van een vier stappenplan.

  1. Position – atleten leren waar de barbell moet zijn en wat de juiste lichaamshouding is tijdens de verschillende fases van de olympic lifts.
  2. Movement – atleten leren hoe ze op de juiste manier van de verschillende positief van de olympic lifts samenvoegen tot een vloeiende beweging.
  3. Speed – Atleten leren hoe ze snelheid moeten toevoegen aan de vloeiende beweging om explosieve kracht te creëren.
  4. Load – Atleten beheersen de basis van de olympic lifts en zijn klaar om op te bouwen voor een 1RM snatch en clean & jerk.

Het uiteindelijke doel is om maximaal gewicht te kunnen liften (stap 4). Maar om dit te garanderen zullen atleten eerst stap een tot en met drie moeten leren. Het weightlifting-uur binnen CrossFit Human Power legt daarom de focus op het ontwikkelen van position, movement en speed wat uiteindelijk zal resulteren in een sterkere en beter atleet.

We zien je graag in de les op donderdag om 18.00uur of vrijdag om 20.00uur.

.

.

.

Style switcher RESET
Color scheme