WOD Unknown 

“We sought to build a program that would best prepare trainees for any physical contingency prepare them not only for the unknown but for the unknowable as well.”

– Greg Glassman, founder and CEO of CrossFit

Regelmatig krijgen wij als coaches de vraag wat de WOD is voor morgen. Hiervoor zijn vaak goede en legitieme redenen:
– Je wilt graag weten hoeveel mentale voorbereiding je moet doen;
– Je wilt rekening houden met je voeding, als je weet dat er een bepaalde WOD staat geprogrammeerd;
– Je drinkt vanavond iets minder, als er morgen een heftige WOD staat gepland;
– Je wilt graag vooruit plannen, want je traint voor meer kracht en niet voor meer conditie (of andersom);
– Je wilt graag weten of je extra mobiliteit moet doen voor bepaalde oefeningen.

Waarschijnlijk zijn we allemaal een beetje beter voorbereid als we niet weten welke WOD we gaan doen. Voor de zekerheid eet je wat gezonder, drink je wat minder en doe je wat extra mobiliteit. Misschien is het nu zelfs wel een keer voorgekomen dat je je uitschreef omdat 5k rennen toch niet een van je favoriete workouts is.. 😉

Het leven is onvoorspelbaar en CrossFit bereidt ons voor op het onbekende. Maar als we elke ochtend al weten wat we gaan doen.. Dan is het niet meer echt onbekend, toch? Dus wat nu als we gewoon komen opdagen, kijken hoe zwaar het gaat worden en denken: ‘welke andere keuze heb ik? Ik ben er toch! Lets go for it!”.

We gaan jullie helpen! In de maand oktober is het WOD UNKNOWN. We zullen de hele maand oktober geen workouts bekend maken. Om jullie een beetje extra te helpen maken we (indien nodig) wel een POD bekend. Wat is een POD? Dat is een Preparation Of the Day. Als we denken dat het slim is om een jump rope, hardloopschoenen of lifters mee te nemen, dan zullen we dit laten weten. En wees gerust, alles is te schalen. Je kan altijd meedoen! We zullen samen op zoek gaan naar een passend alternatief.

Wij hebben er zin in!

Muscle memory and how it affects your succes.

Gedurende je leven leer je bepaalde bewegingen aan zoals lopen, bukken, het oppakken van objecten en ga zo maar door. Over deze bewegingen hoef je niet na te denken, je doet ze gewoon. Vrijwel niemand stapt s’morgens uit bed en is vergeten hoe ze hun ene voet voor de andere moeten zetten want het is een automatisme.
Maar wat als je je lichaam nou iets hebt geleerd wat eigenlijk helemaal geen effectieve of veilige beweging is?
Denk eens aan het optillen van zware objecten van de grond. Hoe bewust doe je dit? Denk je er aan dat het eigenlijk slim is om door je knieën te gaan, je rug recht te houden en het object dicht bij je te dragen zodat het minder belastend is voor je rug?

Grote kans van niet! Waarom doen we dit dan toch?

Alle bewegingen die je maakt zitten opgeslagen in je hersenen, het zogenaamde muscle memory oftewel spiergeheugen. Je hebt je hersenen geleerd welke houding, aanspanning van welke spieren en de volgorde hoort bij een bepaalde beweging die je maakt. De hersenen hebben alleen opgeslagen wat de beweging inhoud, maar niet of deze goed of slecht is. De hersenen sturen simpelweg een signaal naar de spieren om ze te vertellen wat er gaat gebeuren.

Maar wat heeft dit te maken met Crossfit?

Bij CrossFit leer je in het begin een hele hoop nieuwe oefeningen. Of je nou al 5x per week traint in de sportschool of nog nooit hebt gesport, CrossFit is voor iedereen een uitdaging. Vrijwel alle oefeningen die we gebruiken binnen de sport zijn gerelateerd aan bewegingen die we in het dagelijks leven maken. Het oppakken van een doos-> deadlift, omhoog komen uit een stoel -> squat, iets hoog op de plank wegzetten -> shoulder of soms zelfs push press.

Een aangeleerde ineffectieve beweging wordt in de box al snel zichtbaar en vertaald zich vaak naar meerdere oefeningen. Het is dan ook erg belangrijk dat je tips en aanwijzingen van de trainers serieus neemt. Als we zien dat je herhaaldelijk je balans verliest tijdens een front squat is er een grote kans dat we je vragen om het terug te schalen naar een air squat. We doen dit niet om je te pesten maar om te kijken waar de oorzaak ligt en hoe we je verder kunnen helpen.

We snappen heel goed dat niemand 4 weken wil besteden aan het perfectioneren van een air squat. Het is een ogenschijnlijk makkelijke beweging maar  door de oefening veelvuldig te herhalen met een goede techniek zullen de hersenen dit beter opslaan. Vervolgens zullen progressieve oefeningen makkelijker worden zoals een front squat, het opvangen van een stang in een squat clean, wall balls, snatchen en ga zo maar door..
Er word gezegd dat we bewegingen minimaal 10.000 uur moeten herhalen voor we het opslaan, zorg er dus voor dat je ze goed leert zodat je er lang profijt van kunt hebben!
Wil je extra werken aan een oefening? Kom eens naar 1 van onze On Ramp lessen of vraag of een trainer je wil assisteren tijdens de open gym.  Voor tijden van de On Ramp en de open gym uren verwijzen we je graag naar het rooster!

Sportieve groetjes, Team CrossFit Human Power Zutphen

Style switcher RESET
Color scheme